Yellowstone National Park dag 2

30 mei 2013 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Vandaag moet het dan gaan gebeuren. Een wens die met name bij Steven al een tijdje in zijn hoofd zit, sinds hij in Bear Country is. Beren en dan met name de Grizzlie in het wild zien.  De weergoden zijn ons allesbehalve gunstig gezind vandaag. Het is vandaag 30 mei 2013 en we worden wakker met sneeuwval… Haha weer eens wat anders. Het was vannacht weer behoorlijk koud, maar dat het sneeuwt overtreft wel alles natuurlijk.

Als we Levi moeten geloven komt het allemaal goed vandaag, “Ja we gaan vandaag beren zien papa”, top!

Dus na het ontbijt vol goede moed de camper gestart en een route uitgestippeld met lookout punten die we gaan aandoen op jacht naar de beer. Eerst een route gereden waar de kans op beren groot zou moeten zijn (hadden we zelf bedacht), niet dus… Daarna langzaam aan omhoog gereden naar onze volgende camping. Na een paar minuten rijden stonden er verder op nogal wat auto’s stil. Probleem met deze camper is dat je die niet zomaar even stil zet langs de weg, want dan blokkeer je al het verkeer. Dus gelijk maar naar een parkeerplekje gestuurd (die heb je hier nogal veel) en vanuit de camper zagen we het al…..YES!!! een zwarte beer. Snel foto, video camera en Levi op de arm genomen en naar de drukte toe gelopen. Wow wat gaaf om te zien, de beer lag er heerlijk rustig bij in het gras, ging zelfs op een bepaald punt nog even staan op 2 poten en eerlijk is eerlijk, dan zijn ze toch wel echt heel groot en niet zo schattig. Hij lag daar zijn lunch op te eten en wij waren met een hoop anderen hier toeschouwer van. Levi vond het ook helemaal leuk dus missie geslaagd zullen we maar zeggen. Volgende halte een Grizzliebeer.

Eerste echte stop was weer een geisergebied, deze keer met moddervulkanische (is dat een woord eigenlijk??) activiteiten. Maar toen we aankwamen bleek het afgesloten te zijn, reden er was een grizzlie gesignaleerd… jaja we zijn warm!

Nou ja dan eerst maar doorrijden naar een volgende stop en onderweg uitkijken naar de bossen, weiden, bergen, rivieren en zoeken, zoeken zoeken. Maar we waren de parkeerplaats nog niet af of ja hoor daar was ie dan toch echt een Grizzliebeer en echt ongelooflijk dicht bij de weg ook nog eens. Eerst foto’s gemaakt vanuit de camper, maar zoals gezegd houdt dat het verkeer nogal op dus verderop geparkeerd en Steven is terug gelopen. Jeanet vond het toch wel spannend om daar met Levi zo dicht bij een Grizzlie te gaan staan, dus die bleef in de camper. En terecht!

De beer wilde namelijk naar de andere kant vd weg, maar naast auto’s waren met name toeschouwers obstakels en Steven was daar dus 1 van… Maar Steven dacht, ik sta niet het dichtste bij en hij had met een Amerikaan een deal gemaakt dat hij in zijn auto kon springen als de beer die kant op zou komen.  Toen deed de beer een schijnaanval (echt heel indrukwekkend) om duidelijk te maken dat hij toch echt naar de overkant wilde. Sommige mensen hadden echt niet door dat ze best wel dom bezig waren, maar we werden allemaal gered door een moterrijder, die langs kwam sjezen en de beer enorm liet schrikken en rechtsomkeert maakte het bos weer in. Wij zijn toch maar blijven hangen in onze camper en hebben daar een broodje gegeten, want je weet maar nooit, die beer wilde echt naar de andere kant vd weg. Na de lunch werd het op dezelfde plek toch weer drukker met auto’s die stopten dus wij zijn ook omgedraaid en teruggereden en ja hoor, de park rangers hadden een stuk weg vrij gemaakt om de beer naar de overkant te laten gaan en toen wij aan kwamen rijden stak hij de straat over. Echt te gek! Missie geslaagd, Yellowstone geslaagd wat hierna komt is alleen maar een mooie bonus!

We zijn weer verder gereden en een stukje verderop reden we weer een totaal ander landschap in, een enorme canyon met 2 prachtige watervallen. Dat is het bizarre aan Yellowstone, je rijdt echt van het ene schilderij het andere in.

Einde van de middag zijn we naar onze slaapplaats van de dag gegaan. Iets wat we ook van tevoren bedacht hadden om in Yellowstone te doen, een National Park camping (natuurcamping) zonder faciliteiten midden in het bos. We hebben een plekje uitgezocht, hout gehaald voor een kampvuur en heerlijk gegeten met worstjes gegrild boven het vuur en natuurlijk marshmallows als toetje. Levi vond het he-le-maal briljant zo’n camping en met name de marshmallows gingen er achter elkaar in. “Mama ik heb echt nog een marshmallow nodig hoor anders kan ik niet slapen.”

We hebben hier geen elektriciteit, maar we hebben een generator aan boord, die ons minimaal 2uur lang van verwarming kan voorzien en licht en andere basis dingen zeg maar. Maar dan moet je wel de olie goed bijgevuld hebben en daar hadden we dus de afgelopen weken niet echt aan gedacht. Oftewel geen generator en dat is echt wel KL…. Met deze kou.

We zijn allemaal redelijk vroeg gaan slapen om ons voor te bereiden op een erg koude nacht, want zonder elektriciteit moeten we toch elkaar gewoon warmhouden. Dus sokken aan, trainingsbroek aan, 2 slaapshirts, 2 dekbedden, jassen en truien bij de kinderen over het bed heen. En duimen maar!

1. Hillie Hofstra:
    4 juni 2013
    Hadden jullie nu echt niemand nodig om de koffers te dragen?
    Dit hadden we graag gezien. Prachtig dat jullie zo genieten.
  2. Johan:
    4 juni 2013
    Wat een verhalen, leuk! Hebben jullie ook nog twee beren gezien die broodjes aan t smeren waren?