Yellowstone National Park dag 1

29 mei 2013 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

In Yellowstone weet je dat je in Amerika bent. Big, bigger, biggest!

Yellowstone is het oudste National Park van de wereld (willen ze graag laten weten), Yellowstone is eigenlijk 1 grote supervulkaan (wederom zo'n beetje de grootste van de wereld), die als die uitbarst de hele wereld wegvaagt (en ja als we de geschiedenis erop naslaan had de laatste uitbarsting eigenlijk 40 mln jaar geleden al moeten plaatsvinden..oeps!) en Yellowstone heeft de meeste wilde dieren van alle NP’s in Amerika en met name ook een aantal van de grootste! Zo heb je hier Bizons, zoals eerder gezegd grizzlies, maar ook zwarte beren en wolven.

En naast de dieren hebben ze hier ook een nogal grote verzameling geisers, modderpoelen, hotsprings en alles wat bewijst dat er een nogal grote vulkaan hier onder de grond op de loer ligt.

En dat laatste is onze focus van vandaag. Een groot deel van het park ligt bezaaid met geisers, maar in het deel van Old Faithful is die concentratie het hoogst. Old Faithful is de geiser, die getrouw iedere 92 minuten een vulkaan van kokend heet water zo’n 20 tot 30 mtr de lucht in schiet. En we waren geheel tegen onze gewoontes in, precies op tijd voor een uitbarsting. Echt gaaf om te zien dat de natuur zo precies op tijd acte de presence geeft voor een horde aan toeschouwers. Na dit spektakel hebben we de rest van het geiserpark bekeken. Moeilijk om te omschrijven wat we allemaal gezien hebben, de foto’s zeggen denken we meer dan 1.000 woorden, dus vandaar maar wat meer foto’s van deze natuurwonderen. Echt heel bijzonder voor ons om dit te mogen zien kan je je voorstellen.

Na het grote geiserpark bij Old Faithful hebben we nog op een aantal andere plaatsen geisers en vulkanische activiteiten bewonderd. Zo heeft Levi alle kleuren van de regenboog gezien (die die moet zoeken voor zijn 2de Junior Ranger Badge die die hier kan verdienen). Al die kleuren zaten in 1 hotspring verzameld en elke kleur staat voor een bacterie die een kleur afgeeft bij een bepaalde temperatuur. Zo is donkerblauw bv het heetst met temperaturen van 93 graden Celsius. Verder is Steven Jeanet en Levi kwijt geraakt bij een hotspring die zoveel hete zwaveldampen afstootte wat vanwege de kou een enorme mistbank veroorzaakte, waar je letterlijk in verdween. We hebben verder tussendoor onze eerste wilde Bizons gezien en die zijn echt HEUL groot. Echt teveel om op te noemen eigenlijk. Levi vond het; “Net zo leuk als dat ik jullie (papa en mama) lief vind en ik vind jullie heeeel lief.” Zo die kunnen we in onze zak steken.

En Eva die verbaasd ons en zo’n beetje alle mensen die we tegenkomen nog wel het meest. 1 grote glimlach de hele dag door of ze nu in de auto zit, aan een soepstengel zit te knagen of in de draagzak hangt. Dit laatste valt de afgelopen drie weken een behoorlijke hoeveelheid mensen op. Met name de Amerikanen zelf (oh she is so cute, look at her eyes, hello precious), maar nog meer de Japanners, Koreanen of Chinezen (kan ze toch echt niet uit elkaar houden). Die beginnen echt zonder dollen ons gewoon massaal te fotograferen en te gebaren of we even stil voor ze willen blijven staan en maar zwaaien en buigen naar Eva. Echt heel grappig.