Vancouver Island dag 1

13 juni 2013 - Victoria, Canada

We zitten op Vancouver Island in de plaats Victoria. Blijkt de hoofdstad van British Columbia te zijn en niet Vancouver dus. Echt een hele fijne stad, doet een beetje Engels aan en er zitten hier allemaal hele leuke winkeltjes en mooie gebouwen. We voelen ons gelijk thuis, zeker met het mooie weer wat we hebben. We hebben ons militair voorbereid op onze walvisvaart, want er zijn hier ongeveer 350.000 aanbieders, zoveel mensen wonen er namelijk in Victoria. In rechte lijn zijn we met de bus naar downtown gereden en doorgelopen naar de haven, natuurlijk wel even stoppen voor Starbucks en daarna snel, snel naar de walvis aanbieders. Hij zal maar volzitten de tour die we willen. Maar nee hij zit niet vol, hij gaat gewoon helemaal niet…. Ja hoor hebben wij dat! Dit was nl de enige aanbieder bij wie Levi nog gratis mee kon, wat ons dan toch weer 70 dollar scheelde (we blijven Hollanders he!). Maar daar hadden ze een hele mooie oplossing voor want als we een andere tour via hun boekten, kregen we gewoon hun voorwaarden. Zo kan het dus gewoon ook hier in Canada, we houden ervan. Dus Levi gratis en om 14uur kiezen we het ruime sop. Tijd genoeg voor stop 2 van deze dag Bug Zoo. Ja Bug Zoo een dierentuin alleen voor insecten. Daar bleken ze dan ook niet zoveel ruimte voor nodig te hebben als voor een normale dierentuin, want met dierentuin ter grootte van een ruime woonkamer was je hier wel klaar. Maar daar hadden ze wel een hoop mooie dingen staan, Levi stond de helft van de tijd met zijn mond open, mocht beestjes aanraken, op zijn hand zetten en bekijken. De enige die die niet mocht vasthouden was een behoorlijk uit de kluiten gewassen tarantula, maar zo bleek pasten alle overige volwassenen hier ook voor J Wandelende takken, nog veel meer spinnen, torren, kakkerlakken, mieren, schorpioenen, echt wel interessant en we werden ook door de hele woonkamer begeleidt door een gids die ons er alles over kon vertellen.

Na de Bug Zoo voor Levi was het tijd voor de dierentuin voor ons, namelijk de grootste (zo claimen ze) Converse Allstars winkel van de wereld. Nice! En ze hadden er in ieder geval genoeg.. Mijn hemel wat een hoop Allstars schoenen. Ze hebben er na vandaag wel 4 paar minder, want ze kunnen ons met recht hier de Allstar family noemen. Allemaal hebben we een nieuw paar schoenen meegenomen.

De dag kan niet meer stuk, want het hoofdgerecht is nu aan de beurt. 3,5uur lang walvissen kijken, zin in! Ingescheept in de boot, Levi helemaal hyper, Eva heerlijk lachen en hop de oceaan op. Turen, turen en ja hoor ze hadden een Humperback Whale in het vizier. Jeanet zag na wat moeite een vin en daar bleef het bij. In tussen ging de boot steeds heftiger heen en weer, lagen 2 Chinese meisjes die al kakelend de boot opkwamen en door andere Nederlanders parkieten werden genoemd inmiddels gestrekt en begon ook Jeanet het langzaam steeds minder te krijgen. De boot bestond uit een boven (open) dek en een benedendek en het was na niet al te lange tijd gezellig druk beneden. De ene helft droog en de andere helft een stelletje verzopen katten die door de hoge golven zeik en zeiknat waren geworden. Ondertussen speelde de humperback whale een spelletje met alle boten die waren toegesneld, want die hield onder water gewoon zijn middenvin omhoog en liet  zich niet meer zien (al hebben Steven en Levi uberhaupt niets gezien). Steven stond buiten met Eva op zijn buik en Eva werd alsmaar enthousiaster hoe hoger de golven werden. Schaterlachen werkelijk en die benen gingen maar als peddels heen en weer in de lucht. Levi was inmiddels helemaal niet meer bezig met de walvissen, maar meer met de Chinese meisjes die steeds groener werden. Al met al een zeer bijzondere tocht dus, maar walvissen hebben we niet gezien. In de verte nog een paar zeehonden en een visarend als je je verrekijker mee had genomen, maar meer ook niet. En dat alles voor slechts 220 dollar. Nou we hebben betere deals hier gehad, maar je kan ook niet alles hebben. Eenmaal terug aan wal waren de parkieten al snel weer zichzelf en konden wij nog geen afscheid nemen van Victoria. We hebben daarom een perfect restaurantje opgezocht en ook gevonden. Heerlijk maar dan ook echt heerlijk Mexicaans gegeten in Cafe Mexico (voor als je nog een keer naar Vancouver Island gaat doen!) en daarna veel te laat voor Levi en Eva die zich allebei weer eens voorbeeldig hebben gedragen terug gegaan in de bus naar de camping, naar huis dus zoals Levi het steevast blijft zeggen.