Jasper National Park - Golden

7 juni 2013 - Golden, Canada

Surrealistisch, dat is denken we het beste woord voor vandaag. We worden wakker met regen en besluiten dat we echt behoefte beginnen te krijgen aan warmte. Dus niet een dag in de regen in Jasper doorbrengen maar terugrijden over de Icefield Parkway en afbuigen naar het westen richting Vancouver. Hier zit namelijk een vallei, de Okanagan Valley waar het weer net effe wat beter is dan in de rest van West Canada, zo’n graad of 25. Dus maar kijken hoe ver we komen vandaag.

Vandaar ook surrealistisch want we rijden wederom op de Icefield Parkway. De weg die ons een hoep oe’s en aa’s, moet je daar eens kijken, wow zie dat dan’s richting elkaar heeft opgeleverd gisteren. En vandaag….. tsja vandaag, vandaag is het eigenlijk een beetje de A6 van Almere naar Emmeloord bij slecht weer. Geen biet te zien dus! Echt wel een enorme tegenstelling tov gisteren en daarom zijn we nog blijer eigenlijk dat we het gisteren zo mooi hebben gehad. Hier en daar hebben we met een beetje mazzel nog een berg met sneeuw weten te onderscheiden en was dat niet toevallig een gletsjer tussen die 2 regenwolken door..? Zoals de bezielende woorden van Johan Cruijf ooit zeiden; Ieder nadeel heeft z’n voordeel was het voor ons wel dat het slechte weer ervoor zorgde dat we weinig reden hadden om te stoppen en dus behoorlijk opgeschoten zijn met kilometers vreten. We zijn beland in Golden, een plaats op een soort t-splitsing van belangijke wegen, wat ernaar uitziet dat dat ook hetgeen is wat het in leven houdt. Maar liefst 3 campings om uit te kiezen en we hebben het denk ik toch voor elkaar gekregen om de minste optie te kiezen haha. Nee valt mee, maar we zitten hier tussen 2 rotswanden, waar ook het treinspoor langs loopt. Pittoresk zeker! Maar ken je het principe van een echo, tel daarbij de aparte gewoonte van Noord Amerikanen om zoveel mogelijk treinen s’nachts te laten rijden en daarbij veel te remmen, weinig olie te gebruiken en af en toe en niet bestaande voetganger of auto te waarschuwen met een stadiontoeter. We zullen dus wel een paar keertjes wakker worden vannacht.

We schrijven dit verhaal wel terwijl we naar een fantastisch schouwspel aan het kijken zijn van een aantal bighorn sheep die echt de raarste capriolen uithalen op 1 van de 2 enorme rotswanden waarbij af en toe behoorlijke rotsblokken naar beneden vallen en bijna ook de sheep meekomen.